Nu är det möjligt att boka den nya parkeringen med laddplats! Den kommer att asfalteras framöver, men går att användas redan nu. Laddplatsen är endast avsedd för nyttjande av medlemmar och deras gäster.
Här nedan hittar ni information, regler och instruktioner för bokning och användning av laddplatsen. De går även att läsa HÄR.
Under förra årsstämman diskuterade vi privat bildelning. Här kommer mer information och tips från Karin Arén som bor i port 13 och har drivit ett forskningsprojekt tillsammans med GoMore (en plattform för privat biluthyrning). Har du frågor, ta gärna kontakt med henne via aren.karin@gmail.com.
Välkommen på föreningsstämma söndagen den 2 juni kl. 10:30 vid grillplatsen!
Kallelse med dagordning finns att ladda ner här nedanför. Den har även satts upp i varje port och på anslagstavlan vid tvättstugan.
För att minska pappershanteringen så finns årets inkomna motioner, styrelsens svar, årsredovisning samt en mall för fullmakt i händelse av frånvaro att ta del av här nedan. De finns också på brfbottnakarlen1.se/dokument. Fysiska exemplar har även satts upp i port 25 vid styrelsens brevlåda samt vid anslagstavlan utanför tvättstugan.
Vi har tagit fram en broschyr med information, tips och råd som vi tror ska underlätta för medlemmarna i vår förening.
Den kommer att delas ut i era brevlådor under den närmsta veckan, samt hängas upp i portarna och vid tvättstugan.
Vi önskar att ni läser igenom informationen noggrant och sparar den på ett tillgängligt ställe!
Tanken är att denna framöver ska delas ut till alla nya medlemmar när de flyttar in, men nu får alla medlemmar den på samma gång.
Broshyren finns även uppladdad här på hemsidan.
Mvh / Styrelsen
För några år sedan renoverades våra fönster (förutom Björnsonsgatans lägenheter som ju har nya). Eftersom vi har fått information från några boende att färgen redan har börjat flagna på fönstren vill vi nu att alla tar en titt på utsidan av sina fönster. Eftersom detta är ett garantiärende, har vi i så fall möjlighet att få detta åtgärdat av entreprenören.
Så, om färgen har flagnat på era fönsterbleck eller fönsterkarmar, ta bilder på detta och mejla ert namn, adress och telefonnummer till styrelsen på info@brfbottnakarlen1.se så tar vi det vidare med entreprenören.
Vi behöver få era svar senast den 20 april.
Tack på förhand!
Alla medlemmar har rätt att ta upp ärenden på årsstämman. Detta görs genom att man skriver en motion, det vill säga att man skriftligt beskriver sitt förslag och även skriver ett förslag till åtgärd.
Mejla motioner till styrelsen på info@brfbottnakarlen1.se eller lägg i styrelsens brevlåda vid port 25 senast den 2 maj. Märk mejlet med ”Motion till årsstämman”.
Årsstämman blir söndagen den 2 juni klockan 10.30 – boka gärna in den redan nu. Officiell kallelse med dagordning samt motioner och motionssvar kommer senare.
Allt gott hälsar styrelsen
Hoppas ni alla har haft en bra start på det nya året!
Höjd temperatur i lägenheterna
Det har varit för kallt i många lägenheter under vintern, vilket beror på en kombination av det kalla vädret och dålig isolering. Vi kollade först värmecentralen, men ingenting var trasigt, och höjde därefter temperaturkurvan vid två tillfällen. Vi har även satt på värmen i trapphusen så att inte mer kyla ska komma in därifrån. Så nu hoppas vi att inomhustemperaturen är bättre! Tips på åtgärder som man kan göra själv är att inte blockera värmen från elementen samt att om det drar från balkongdörren täta den extra med list eller tillfällig filt. Inomhustemperaturen ska självklart vara okej – samtidigt är fjärrvärmen föreningens dyraste kostnad, så vi vill hitta en perfekt balans.
Bra isolering på vinden
Under årsmötet beslutades att styrelsen skulle göra en genomgång av vindisoleringen. Detta är nu utfört, och efter ronden kan vi konstatera att samtliga vindsutrymmen samt taket är i gott skick, och att isoleringen är tillräckligt djup.
Tvättstugans bokningstavla rensas 1 februari
Enligt våra uppdaterade förhållningsregler för tvättstugan ska bokningstavlan rensas vid årsskiftet. På grund av förhinder gjordes inte detta, och kommer istället att ske den 1 februari. Då kommer alla brickor/kolvar sättas på parkering. Så om du har bokat en tvättid framöver, måste denna alltså bokas om efter den 1 februari.
Höjd avgift 2024
Som vi har meddelat tidigare höjdes avgiften för bostadsrätter med 5 procent från och med januari 2024. Detta på grund av ökade kostnader för föreningen.
Ny fastighetsförvaltare på Nabo
Vi har fått en ny fastighetsförvaltare på Nabo som heter Nathalie Gottschlich. Henne når ni på nathalie.gottschlich@nabo.se.
Allt gott hälsar styrelsen
Vi har uppdaterat förhållningsreglerna för tvättstugan.
Läs gärna igenom hela dokumentet och återkom till styrelsens mejl vid eventuella frågor/funderingar.
Allt gott hälsar styrelsen
Under helgerna kollar vi av styrelsemejlen mer sällan, så du kan få vänta lite längre på svar.
Om du upptäcker att något är trasigt eller ur funktion i allmänna utrymmen, felanmäl det som vanligt till Nabo vardagar 07:00–16:00. Vid akuta ärenden (det vill säga om det innebär risk för skada på egendom eller person) kan du kontakta jouren på andra tider.
Stort TACK för i år hälsar styrelsen
En del av trappstegen i vissa trapphus är trasiga. De kommer nu att lagas.
Med start om en vecka, den 19 december, kommer Andrés golv påbörja sitt arbete i trapphusen.
Om du har frågor eller funderingar, mejla styrelsen på info@brfbottnakarlen1.se.
Hälsar styrelsen
Först, stort TACK för att så många kom till städdagen och för den trevliga stämningen. Vi fick mycket gjort på vår gemensamma fina gård!
Höjd avgift 2024
På grund av ökade kostnader kommer avgiften för bostadsrätter att höjas med 5 procent från och med januari 2024.
Förbjudet att ladda cykelbatterier i förråden
På grund av brandrisken är det totalförbud att ladda batterier till cyklar i förråden.
Fel information från Ellevio
Vissa lägenheter fick ett brev från Ellevio under hösten där de aviserade en höjd avgift eftersom man vid en kontroll kommit fram till att säkringen för dessa lägenheter är på 25 amp. När vi kontrollerade detta med Nabo såg vi att det inte stämmer, alla lägenheter har 20 amp. Nabo ska kontakta Ellevio och reda ut detta.
Håll dörrar och fönster i källaren stängda
Vi behöver hjälpas åt att hålla källardörrar och fönster stängda. Kolla gärna en extra gång så att dörrarna går igen, speciellt nu när det har kommit snö. Detta för att spara på värmen, minska risken för inbrott och så att husdjur inte ska kunna smita in.
Kalla element?
Om du fortfarande har kalla element, testa att lufta elementen och att motionera ventilen i elementet. Här finns en kort instruktion om hur du gör: https://viivilla.se/…/radiator/motionera-radiatorventilen. Om elementen fortfarande är kalla efter detta, felanmäl det till Nabo.
Lägenhetsnummer till bredband. Vi har fått frågor om ett längre lägenhetsnummer som behövs för att teckna vissa bredband. Detta finns att hitta på Ellevio:s faktura. Det går också att ta kontakt med Camilla Frey på Nabo som hjälper till med lägenhetsförteckningar. Hon nås på 010 288 00 27.
Problem med portar. Vi har problem med vissa portar igen, de är felanmälda och ska fixas till.
Glad advent önskar styrelsen!
På årsstämman fick styrelsen i uppdrag att ta fram förhållningsregler för cykelrummet – vilket vi nu har gjort. De har satts upp i cykelrummet, en på dörren ut mot Elias Lönnrots väg och en på karmen in till rummet som vetter mot Björnsonsgatan – samt finns uppladdat på hemsidan. Läs gärna igenom hela dokumentet och återkom till styrelsens mejl vid eventuella frågor/funderingar.
Så här i början av hösten är vi i styrelsen mitt uppe i många pågående processer. Här kommer en uppdatering kring dessa:
– En takbesiktning är gjord, och det ser överlag bra ut. Vi ska gå igenom de anmärkningar vi har fått och åtgärda dessa.
– Vi har genomfört en brandskyddsinspektion och kommer även där att gå igenom de mindre anmärkningar vi har fått och åtgärda dessa.
– En balkongbesiktning är på gång, i första skedet kommer det att vara en okulär besiktning, så vi behöver inte tillgång till era lägenheter i nuläget.
– Vi jobbar på att ta fram en bra betallösning samt regler för laddplatsen. Detta återkommer vi kring.
– Vi har tagit fram regler för cykelrummet för att förbättra för alla. Dessa kommer snart att sättas upp på plats samt läggas upp i ett eget inlägg på hemsidan. Var vänlig och läs igenom dem noggrant och följ dem!
– Resultatet från radonmätningen ser överlag bra ut, de enstaka lägenheter som hade förhöjda värden har fått information om hur detta ska åtgärdas.
– Vi har storstädat tvättstugan och ska köpa in nytt städmaterial dit.
I övrigt:
– Vi har sökt om och fått beviljat elstöd.
– Vi har även sökt och fått beviljat bidrag från Naturvårdsverket för installationen av laddstolparna.
– Räntan på vårt lån gick ut i september och vi bestämde oss för att flytta lånet till SBAB som gav oss bäst offert på räntan.
– Staketet och lekstugan vid lekplatsen är ommålade av vår sommarjobbare.
Vi vill också påminna om att det tar ett tag innan elementen kommer igång på hösten. Värmen i våra lägenheter styrs av en temperaturgivare som styr värmen i hela huset. Tyvärr så har denna givare svårt att hänga med i brytpunkten mellan varmare och kallare väder, men när vädret har stabiliserat sig kommer värmen att komma igång ordentligt. Skruva inte upp elementen på högsta för att försöka få igång värmen, det gör det svårare för maskineriet och gör risken större att något går sönder. Låt alltså gärna elementen vara tills de kommer igång.
Vi återkommer kring datum för städdagen under hösten!
Allt gott önskar styrelsen
Ny styrelse
Tack till alla som deltog i och engagerade sig under vår årsstämma i juni!
Styrelsen för perioden 23/24 består av:
Sven Prohaska, ordförande
Jakub Piekarski, kassör
Annica Johansson, sekreterare
Lina Mattebo, ledamot
Astrid Cardestam, ledamot
Har ni idéer om förbättringar som ni tycker att vi i styrelsen borde ta upp, är ni varmt välkomna att förmedla det till oss. Det gör ni lättast genom att mejla oss på info@brfbottnakarlen1.se. (Vi har styrelsemöte ungefär en gång i månaden, och det är då vi bland annat hanterar inkommande mejl från medlemmar, vilket gör att det ibland kan ta upp till en månad innan ni får återkoppling på ert ärende.)
Laddstationerna på plats
Nu är laddstationerna vid parkeringarna på husets kortsida installerade och klara! Vi återkommer, som vi tidigare har meddelat, i höst med mer info kring bokning och kostnad.
Tak på pergolan samt nytt staket
Vår vaktmästare har byggt ett nytt staket på kortsidan vid port 13 för att skydda gräsmattan samt göra det tryggare för barnen på innergården. Han har också byggt ett transparent tak på pergolan på innergården så att borden kan användas även vid regn!
Felanmäl inte i onödan
Det är självklart viktigt att ni felanmäler till vår förvaltare Nabo om ni upptäcker stora eller akuta fel i fastigheten (se kontaktuppgifter här: brfbottnakarlen1.se/felanmalan). Men mindre fel som vi i styrelsen eller vår vaktmästare kan ordna själva ska inte felanmälas till Nabo eftersom det innebär en onödigt hög kostnad för föreningen. Mejla istället till info@brfbottnakarlen1.se. Är du osäker på vad som gäller, bolla med någon av oss i styrelsen eller en granne.
Andrahandsuthyrning kräver godkännande
Vi påminner om att ni alltid behöver godkännande från styrelsen för att få tillåtelse att hyra ut er lägenhet i andra hand. (Att hyra ut utan tillstånd är en anledning till att säga bostadsrättshavaren.) Ansök i god tid eftersom styrelsen sammanträder cirka en gång i månaden. Det är inte tillåtet att hyra ut lägenheten under kortare perioder via exempelvis en förmedlingstjänst. Ansök om andrahandsuthyrning på nabo.se där du loggar in med bankID.
Med önskan om en fortsatt trevlig sommar! / Styrelsen
Som vi tidigare har informerat om kommer vi att få en ny parkeringsplats för elbilar i föreningen!
Nu på måndag den 26 juni kommer företaget ChargeBuddy att börja med installationen av laddpunkterna på parkeringarna vid gaveln utanför cykelförrådet. (Uppdatering: Starten är framflyttad till den 6 juli!)
Nästa steg är att gräva ur och anlägga den nya parkeringsplatsen klart. Vi behöver fortfarande hjälp med det, om du kan tänka dig att bidra, mejla info@brfbottnakarlen1.se.
Vi återkommer med information om hur man anmäler sig för att kunna ta del av platsen, bokning, priser med mera efter sommaren.
Allt gott önskar styrelsen
Stort tack till alla som bidrog under städdagen! Det blev en trevlig dag då vi både gjorde vår gård finare och fick tid att umgås.
Vi hoppas att många kommer på årsstämman nu på söndag den 18 juni klockan 10.30. Vi ses vid grillplatsen. Handlingar finns att läsa HÄR.
Nya cirkulationspumpar. Vi har haft problem med våra cirkulationspumpar (dessa sprider värmen i fastigheten, genom att pumpa runt varmvattnet i element och värmegolv), men nu är de utbytta och bör fungera bra i många år till. I samband med detta har även våra värmeväxlare spolats och avgasare med magnetitfilter har installerats.
Ny skylt för lägenheterna på bottenplan. Nu finns en vägskylt som pekar ut våra lägenheter med adress Björnssonsgatan 299 A-E. Detta hoppas vi ska underlätta för att leveranser och dylikt ska komma rätt.
Felaktiga dubbla fakturor från Nabo. Vissa har fått dubbla likadana e-fakturor på avgifter och hyra från Nabo för juli månad. Detta är ett misstag från Nabos sida, och det är bara att radera den ena fakturan.
Ej tillåtet att grilla. Det råder sedan den 12 juni skärpt eldningsförbud i Stockholms län tills vidare. På grund av rådande omständigheter väljer vi att inte tillåta grillning vid uteplatsen för tillfället.
Bokning av uteplatsen och partytält. Det har inkommit frågor kring om man behöver boka vår gemensamma grill vid uteplatsen. Det finns inget sådant bokningssystem och vi bedömer inte heller att det behövs. Det är bara att använda den om den är ledig, och annars får man dela. Planerar man en större tillställning på uteplatsen är det klokt att flagga för detta i fb-gruppen och/eller sätta upp en lapp om detta. Vill man boka föreningens partytält får man gärna mejla info@brfbottnakarlen1.se eller prata med vår ordförande Sven för att få tillgång till det.
Bostadsrättstillägg behövs inte. Vi vill påminna om att vår bostadsrättsförenings försäkring har ett kollektivt bostadsrättstillägg. Det betyder att du som bor i bostadsrätt måste ha en egen hemförsäkring, men att du inte behöver teckna bostadsrättstillägget.
Sommarjobbare i föreningen. I sommar kommer vår vaktmästare få hjälp med utearbetet av en ungdom som bor i föreningen.
Ny parkering för el-bilar på gång. Under extrastämman i år fick styrelsen i uppdrag att undersöka och bygga ut en till parkeringsplats med möjlighet till laddning av elbilar. Detta har vi arbetat vidare med och har börjat förbereda en ny plats vid gaveln av huset. Vi har anlitat företaget ChargeBuddy för installation av laddpunkterna, med preliminär start vecka 26. De kommer att installera fyra laddpunkter även om vi till en början bara kommer att använda en, eftersom kostnaden per laddpunkt blir avsevärt billigare ju fler punkter man installerar.
Vi är inte helt färdiga med upplägget kring kostnad och bokning ännu, men kostnaden för att få parkera på platsen ska vara till ett självkostnadspris – det vill säga att den som använder platsen betalar ett pris som speglar elanvändningen plus ett påslag för att täcka investering och underhåll. När det gäller användning av platsen tänker vi oss i nuläget ett slags bokningssystem, likt tvättstugan, för laddning på platsen. Det vill säga, platsen blir inte knuten till en specifik person utan tillgänglig för samtliga som anmäler sig. Vi återkommer med mer information om både kostnad och bokning framöver.
Vi hoppas kunna göra grundarbetet av anläggningen av parkeringsplatsen själva för att spara pengar. Under städdagen påbörjades arbetet med att gräva ut parkeringsplatsen, men vi hann inte klart. Om du har möjlighet att hjälpa till att färdigställa parkeringsplatsen, mejla då gärna till info@brfbottnakarlen1.se eller prata med vår ordförande Sven så snart som möjligt.
(Observera att en av motionerna till årsstämman föreslår att vi ska avvakta med installationen av laddbox, men vi i styrelsen föreslår avslag på den motionen. Vi avvaktar självklart stämmans beslut innan vi går vidare med planerna.)
Allt gott i solen hälsar styrelsen!
Välkommen på föreningsstämma söndagen den 18 juni kl. 10:30 vid grillplatsen!
Kallelse med dagordning kommer att delas ut i era brevlådor under veckan. För att minska pappershanteringen finns årets inkomna motioner samt styrelsens svar, en proposition, årsredovisningen samt en mall för fullmakt i händelse av frånvaro att ta del av här. De finns också på brfbottnakarlen1.se/dokument.
Arsstamma-2023Nya buskar. Föreningens trädgårdsgrupp har planerat nya buskar i häcken längs gångvägen vid bottenplanslägenheterna. Stort tack för arbetet!
Mer utrymme till barnvagnar samt fler hyllor. Efter önskemål har vår vaktmästare bytt ut krokarna i väggen till rälsar vid barnvagnsförråden så att fler barnvagnar får plats att låsas fast. Samtidigt har vi fått nya hyllor för förvaring vid barnvagnsförrådet utanför tvättstugan.
Nya varmvattenpumpar. Eftersom föreningens varmvattenspumpar plötsligt gick sönder har dessa bytts ut.
Påminnelse: Vårstädning av gården 13 maj. Glöm inte städdagen lördagen den 13 maj med samling klockan 10.00 vid grillplatsen. Vi hoppas att många kommer och hjälper till. När vi har gjort gården vårfin blir det grillning och mingel!
Påminnelse: Årsstämma 18 juni med motionsstopp 19 maj. Glöm inte heller att boka in årsstämman söndagen den 18 juni klockan 10.30 vid grillplatsen (officiell kallelse med dagordning kommer senare). Vill du skicka in en motion till årsstämman är sista datumet 19 maj. Mejla till info@brfbottnakarlen1.se eller lägg i styrelsens brevlåda vid port 25.
Allt gott önskar styrelsen
Alla medlemmar har rätt att ta upp ärenden på årsstämman. Detta görs genom att man skriver en motion, det vill säga att man skriftligt beskriver sitt förslag och även skriver ett förslag till åtgärd. Mejla motioner till styrelsen på info@brfbottnakarlen1.se eller lägg i styrelsens brevlåda vid port 25 senast den 19 maj.
Årsstämman blir söndagen den 18 juni klockan 10.30 – boka gärna in den redan nu. Officiell kallelse med dagordning samt motioner och motionssvar kommer senare.
Allt gott hälsar styrelsen
Extrastämma 11-02-2023. Under februari hade föreningen en extrastämma för att rösta fram en valberedning. Allt gick bra och en ny valberedning röstades fram. I samband med extrastämman informerade styrelsen om planer för en ny parkering med en laddbox på husgaveln. Intressent var stort och styrelsen fortsätter jobba med att hitta den bästa lösningen. Styrelsen informerade även om framtida planer för solceller i föreningen. Extrastämman avslutades med grillning och mingel.
Övriga händelser.
Vi har installerat ett nytt snörasskydd på taket i början på året.
Varmvatten pumparna gick sönder och behövde ersättas.
Vi har satt upp fler barnvagnskrokar och satt upp en ny hyllor ovanför krokarna.
Entrado har varit hos oss och justerat samtliga dörrar samt bytt vissa dörrstängare.
Allt gott önskar styrelsen!
Cykelrensning sker den 20 februari. På uppdrag av styrelsen genomför företaget Cykelåtervinning en cykelrensning i fastigheten måndagen den 20 februari. De kommer att ta bort troligen övergivna och inte använda cyklar från cykel- och barnvagnsrum, cykelställ samt övriga in- och utvändiga allmänna ytor. Samtidigt tar de även bort lösa cykeltillbehör från dessa utrymmen. Detta för att skapa en bättre trivsel och ordning i fastigheten. Alla boende har fått ett informationsbrev angående detta samt en märkningstagg som ska fästas på cyklar som används (gärna på styret). Behöver ni fler taggar finns det en korg med extrataggar i cykelrummet. Märk er cykel senast söndag den 19 februari!
Ändring av förrådsbelysning i skyddsrummen. Under besiktningen av den nyss genomförda el-renoveringen fick vi anmärkning på belysningen i de förråd som ligger i våra skyddsrum. Vi kommer behöva ta bort all belysning inne i dessa förråd på grund av gamla kablar, enligt gällande regler för skyddsrum. Istället kommer belysningen i korridorerna att förstärkas. Dessutom kommer det att monteras eluttag i korridorerna som man kan använda till en extra lampa om man ändå tycker att det blir för mörkt.
Påminnelse: Extrastämma 11 februari! Glöm inte extrastämman lördagen den 11 februari klockan 11 vid grillplatsen. Det huvudsakliga ärendet är att välja en ny valberedning. Styrelsen kommer under stämman även informera om en planerad laddstation/parkering för elbilar. Efter stämman bjuds på lunch och glöggmingel (den som har glögg kvar sedan julen får gärna ta med den).
Allt gott önskar styrelsen!
HÄR finns kallelse med dagordning att ladda ner.
Extrastämma och glöggmingel. Boka in den 11 februari klockan 11 för föreningens extrastämma. Det huvudsakliga ärendet är att välja en ny valberedning, då ingen kunde väljas på årsstämman i juni. Är du intresserad av att sitta i valberedningen? Läs mer här. (Obs, vi måste hjälpas åt att lösa detta, och styrelsen får inte göra mer än att informera om uppdraget.) Styrelsen kommer under stämman också informera om en planerad laddstation/parkering för elbilar. Efter stämman bjuds på grill-lunch och glöggmingel (den som har glögg kvar sedan julen får gärna ta med den). Vi återkommer snart med en formell kallelse.
Lokalen uthyrd. Från och med den första januari hyrs lokalen bredvid cykelrummet ut till en privatperson som kommer att använda den till sin hobbyverksamhet. Det är vi mycket glada för, då det inbringar en extra inkomst till föreningen.
Utökad radonmätning. På grund av nya bestämmelser behöver radonmätning ske i fler lägenheter än som tidigare aviserats. Nabo kommer att ta kontakt med er det gäller.
God fortsättning önskar styrelsen!
Det är viktigt att vår förening har en aktiv valberedning, eftersom det är en förutsättning för en fungerande styrelse. Valberedningens betydelsefulla uppgift är att ta fram förslag på styrelsemedlemmar till stämman. Det utgår en ersättning för valberedningens arbete.
Eftersom ingen kunde väljas till valberedningen på årsstämman i juni, beslutades då att hålla en extrastämma senare för att lösa detta. Vi återkommer snart om när den blir. Vill du vara med i valberedningen eller vet du någon annan i föreningen som skulle passa bra? Då är du jätteviktig! Vi behöver hjälpas åt att ta ansvar för att föreningen ska fungera. Om har frågor eller vill anmäla intresse kan du mejla till valberedningen@brfbottnakarlen1.se. Kom sedan till extrastämman!
Klicka här för att läsa mer information om valberedningens uppgift, hur arbetet går till och vilket arvode som utgår.
Stort tack för gott arbete och fin gemenskap på städdagen!
Cykelrensning på gång
Som många har uppmärksammat har det blivit trångt i cykelrummet. Vi har därför anlitat företaget Cykelåtervinning AB för att nästa år genomföra en cykelrensning på ett korrekt sätt, enligt de lagar som finns. Ungefär i mitten av januari kommer alla boende i föreningen att få ett infobrev med mer information om hur detta kommer att gå till. Själva rensningen sker den 20 februari.
Höjd avgift 2023
På grund av ökade kostnader kommer avgiften för bostadsrätter att höjas med 2 procent från och med januari 2023.
Planerat strömavbrott 19 december
El-renoveringen av våra gemensamma lokaler är snart klar, och som en av de sista delarna ska vår fastighetscentral i källaren bytas ut. Detta kommer att ske måndagen den 19 december klockan 07–16. Strömavbrottet kommer inte att beröra lägenheterna, men däremot fastighetens allmänna delar som tvättstuga, internet, Comhem, trapp- och källarbelysning samt passagesystem. Ta med er portnyckeln denna dag! Vid frågor om detta, kontakta TLB Elteknik på 08-120 65 230 eller info@tlbelteknik.se.
Meddela problem
Om ni upptäcker något fel eller avvikande i fastigheten, mejla då felanmalan@nabo.se med kopia till styrelsen på info@brfbottnakarlen1.se så snart som möjligt. Detta kan exempelvis gälla avvikande ljud från maskinerna i tvättstugan. Om vi får vetskap om sådant snabbt, kan vi förhoppningsvis undvika att felen blir för stora och därmed dyra att åtgärda.
Glad advent önskar styrelsen! (Missa inte vår nya fina julgran på innergården!)
Byte av el i egen lägenhet: Om du önskar anlita TLB (företaget som har gjort elarbetena i våra gemensamma utrymmen i höst) till elarbeten i din egen lägenhet (för en individuell kostnad), kontakta då dem direkt med önskemål och kontaktuppgifter på info@tlbelteknik.se så snart som möjligt. Du kommer då att bli kontaktad av dem när de allmänna arbetena är klara, preliminärt vecka 46.
Kompetens i föreningen: Har du någon kunskap som du vill bidra med till föreningen? Styrelsen har det formella uppdraget att genomföra projekt och ansvarar för långsiktig planering och strategiska frågor. Men boende i huset får såklart gärna bidra med sina kunskaper för att underlätta och förbättra arbetet. Under städdagen kommer det att finnas en lista där du kan fylla i vilka områden du har kompetens inom som föreningen kan ha nytta av – inget är för litet eller oviktigt! – samt dina kontaktuppgifter. (Listan är upprättad på ett sätt som följer GDPR-lagstiftningen.) Styrelsen kan då kontakta dig om det uppstår ett behov vi tror att du kan hjälpa till med. Självklart är det helt fritt att tacka ja eller nej till den förfrågan.
Vill du vara med i valberedningen? Vår förening saknar för tillfället en valberedning. Det är viktigt med en aktiv valberedning, eftersom det är en förutsättning för en fungerande styrelse. Valberedningens betydelsefulla uppgift är att ta fram förslag på styrelsemedlemmar till stämman. Eftersom ingen kunde väljas till valberedningen på årsstämman i juni, beslutades då att hålla en extrastämma senare för att lösa detta. Styrelsen återkommer om när den blir. Snart kommer också mer info om valberedningens arbete – men fundera redan nu på om du vill vara med i valberedningen eller om du vet någon annan i föreningen som skulle passa bra! Det utgår en ersättning för valberedningens arbete.
Slutligen vill vi påminna och hälsa alla välkomna till städdagen nu på lördag den 12 november klockan 10!
Ommålning av trapphus. Alla trapphus på Elias Lönnrots väg kommer att målas om under hösten. Styrelsen har anlitat Larsson Örnmark Målerifirma AB för detta jobb. De kommer att påbörja arbetet redan på onsdag denna vecka, det vill säga den 5 oktober, och arbetet börjar i port 29. Målarna kommer alltså att röra sig i fastigheten framöver och ha styrelserummet som sitt rast- och lunchrum. Firman återkommer med eventuell mer information.
Boka in gemensam städdag. Lördag den 12 november är det dags för höststädning! Mellan klockan 10–13 hjälps vi åt att göra höstfint på tomten. Styrelsen kommer att bjuda på grillat och annat gott till lunch. Om vädret kräver, har vi ett tält som vi ställer upp. Container för grovsopor kommer att finnas och vara tillgänglig under dagen. Kom ihåg att man inte får slänga farligt avfall, då får vi böter. Hoppas att många kan komma, gamla som nya medlemmar – det är ett fint tillfälle att lära känna sina grannar mer och samtidigt bidra till vår gemensamma utemiljö och trivsel!
Värme i elementen. Vi har fått flera frågor om när värmen i elementen kommer igång. Värmen i våra lägenheter styrs av en temperaturgivare som styr värmen i hela huset. Tyvärr så har denna givare svårt att hänga med såhär i brytpunkten mellan varmare och kallare väder, men när vädret har stabiliserat sig så kommer värmen att komma igång ordentligt.
Sänkt temperatur i allmänna utrymmen. För att minska föreningens energikostnader i höst och vinter har vi sänkt temperaturen i källarutrymmen och trappuppgångar.
Lokal finns för uthyrning. På årsstämman beslutades att hyra ut den tomma lokalen bredvid cykelrummet. Nu finns den tillgänglig att hyra! Lokalen är cirka 30–35 kvadratmeter och i gott skick. Månadshyran är 4000 kr ex moms, då ingår både el och värme. Är du eller någon annan du känner intresserad? Mejla då info@brfbottnakarlen1.se för mer information.
Radonmätning på gång. Vår förvaltare Nabo kommer snart att genomföra en långtidsradonmätning enligt Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter. Urvalet av lägenheter utförs enligt Strålsäkerhetsmyndighetens riktlinje, och berörda lägenheter kommer att kontaktas cirka 7–10 dagar innan.
Trevlig höst önskar vi i styrelsen!
Inför kommande vinter och förväntat höga elpriser behöver vi hjälpas åt för att förhoppningsvis slippa eventuella avgiftshöjningar. Även för din egen elräkning kommer här några tips.
När du tvättar:
Sänk innetemperaturen:
Höj kyl- och frystemperaturen:
Frosta av frysen:
När du diskar:
När du tvättar dig själv:
Lampor:
Drag:
Koppla bort enheter:
Start för elrenovering. Som vi tidigare meddelat kommer elen i källaren och övriga gemensamma utrymmen att renoveras i höst. TLB Elteknik AB kommer att påbörja arbetet nästa vecka, det vill säga vecka 35 med start 29 augusti. De kommer alltså att röra sig i fastigheten framöver och ha styrelserummet som sitt rast- och lunchrum. Längre fram i höst (preliminärt under oktober och november) kommer det att finnas möjlighet för enskilda lägenhetsägare att renovera elen inne i sina lägenheter, vilket rekommenderas om ni har gammal el. Vi återkommer med mer information angående detta!
Sandlådan. I sommar har vi fyllt på med ny och bättre sand i sandlådan på vår lilla lekplats på innergården.
Brandsläckare. Nu finns en pulverbrandsläckare på plats i tvättstugan. Vi kommer även att beställa en brandsläckare som kan användas vid brand i cykelbatterier och placera den i cykelförrådet.
Låsta portar. Inom det närmaste kommer portkoden endast att fungera mellan 06 och 22. Tidpunkterna är valda för att leveranser ska fungera bra, och samtidigt öka tryggheten nattetid. Mellan 22 och 06 kommer ni in med hjälp av portnyckel eller blipp.
Allt gott inför höstterminen hälsar styrelsen!
Elrenovering. I höst kommer det ske en renovering av elen i källaren och övriga gemensamma utrymmen. Vi har anlitat TLB Elteknik AB och arbetet kommer preliminärt att påbörjas i september. I samband med detta kommer det att finnas möjlighet för enskilda lägenhetsägare att renovera elen inne i lägenheten, vilket rekommenderas om ni har gammal el. Vi återkommer med mer information angående detta i höst.
Blippar till portarna. I nästa vecka kommer vi (efter en viss försening) dela ut blipparna som går till de nya portdörrarna på Elias Lönnrots väg 13–29. Blippen använder du för att komma in genom porten. Du kan även fortsättningsvis använda din nyckel. Koden kommer framöver endast att fungera dagtid (vi kommer att informera om det i detalj framöver), och då behöver du använda blipp eller nyckel för att komma in genom porten kvällstid.
Ny förvaltare. Vi har fått en ny förvaltare på Nabo som heter Joel. Här hittar ni kontaktuppgifter till honom. Det är främst ni som renoverar som har direktkontakt med förvaltaren, så kom ihåg att det är Joel ni ska kontakta och inte Mohammed när det är dags för besiktning.
Felanmälan. Om ni behöver felanmäla något, gör det gärna direkt till Nabo via denna länk, hellre än att mejla till styrelse-mejlen: https://brfbottnakarlen1.se/felanmalan/.
Med önskan om en fin sommar!
OBS! Till helgen kommer Entredo och lägger in blippkrav under kvällstid, men styrelsen kommer inte hinna dela ut några blippar förens i början av nästa vecka. Koden kommer att fungera mellan kl: 08-20:00 (som innan när vi bara hade nyckel). Det är därför viktigt om ni har tagit tillfället i akt att lätta upp nyckelknippan att sätta tillbaka portnyckeln tills dess att ni har fått er blipp så att ni kommer in genom porten mellan kl: 20:-08:00. OBS!
Angående portarna, så önskar vi att ni i största möjliga mån inte ställer upp dessa under längre perioder. Då det försvårar för obehöriga, samt minskar slitaget på porten. Det går att som individ att ansöka om bostadsanpassning genom kommunen och få dörrautomation om det handlar om tillträdessvårigheter.
Slutligen vill vi tacka för den trevlig vårstädningen med bra uppslutning och hoppas att vi träffar så många av er som möjligt på årsstämman nästa tisdag!
Bifogat finner ni Kallelse och dagordning, propositioner och fullmakt för årsstämman 2022-06-07.
Hoppas att alla har haft en trevlig påsk och med det har vi (förhoppningsvis) sagt adjö till vintern och välkomnar våren och sommaren. Det leder oss in på att göra vårfint. Nästa vecka kommer vår innegård att sopas rent från allt grus. Den 14 maj önskar vi att samla engagemang för gemensam vårstädning, vi tänker oss att vi drar igång från klockan 10 och framåt klockan 12 tänder vi grillen för lite lunch. I vanlig ordning kommer det att bokas en container för detta tillfälle.
Sen sist vi uppdaterade här, så har vi fått nya portar – hoppas att ni är lika nöjda med resultatet som vi är! Såhär i början behöver dörrarna injusteras och Entredo kommer under en tid att göra vissa anpassningar för att portarna ska fungera perfekt. Vi har beställt blippar för att låsa upp porten utan att slå kod, dessa är tyvärr försenade, men när dessa anländer kommer dom att tilldelas er.
Sist vi uppdaterade skrev vi att Franska Bukten skulle börja inleda sitt arbete med OVK åtgärderna såhär dags. Detta är åter framskjutet. Styrelsen hade ett möte med Nabo i förra veckan angående detta. Då sas det att Franska bukten skulle börja avisera för lägenhetsspecifika och allmänna aviseringar denna vecka och att arbetet skulle påbörjas i juni. Vi hoppas att den tidsplanen hålls någorlunda…
Styrelsen jobbar för fullt med 2021 bokslut och officiell kallelse till årsstämman kommer i era brevlådor nästa vecka. Årsstämman kommer att hållas den 7 juni, vilket också tidigare har aviserats.
Nästa vecka (vecka 9) påbörjas byte av portarna för Elias lönnrots väg 13-29. Arbetet utförs av Entredo. En port är uppskattad att ta en arbetsdag. Vi återkommer med mer information gällande lås och låssystem senare.
Styrelsen har nu fastställt ett datum för årsstämman: 2022-06-07, vilket är en tisdagskväll i juni, förmodligen vid grillplatsen som tidigare år. Officiell kallelse med plats och tid kommer senare.
Motionsstopp är satt till: 2022-04-30. Motioner kan skickas till vår mail info@brfbottnakarlen1.se eller lämnas fysiskt i styrelsens brevlåda vid port 25.
Styrelsen kommer att behöva fylla på med nya ledamöter och suppleanter inför nästa mandatperiod 22/23. Är ni intresserade eller ha frågor går det bra att kontakta Elin som sitter i valberedningen valberedningen@brfbottnakarlen1.se eller prata med någon av oss i styrelsen.
Förra året fick vi en icke godkänd OVK-besiktning, vilket vi har skrivit om här tidigare. Nu har entreprenören Franska Bukten åtagit sig uppdraget att åtgärda dessa brister och därefter kommer det att ske en ombesiktning. Vissa av åtgärderna kommer att ske i medlemmars lägenheter. Franska Bukten har en egna projektledare som kommer avisera med mer information närmre inpå. Preliminär start är vecka 16-17.
Som några av er kanske har märkt har det kommit upp en hylla utanför tvättstugan med matavfallspåsar, broschyrer och behållare till matavfall. Det är fritt fram att gå att hämta (ta ett knippe avfallspåsar åt gången så sköter styrelsen lagerhållningen). Från den 4 februari kan ni börja slänga matavfallspåsarna i det vänstra nedkastet, den med vredlåset. Vi kommer också sätta upp en lapp så att det blir tydligt när det är dags. iRec har också lovat att vi ska få en proffsig dekal där det står ”matavfall” så småningom.
Som ni medlemmar har skrivit i facebookgruppen och även mailat oss, så förekommer det att källardörrar och portar inte stängs fullständigt. Håll gärna lite extra koll, det kan vara grus och snö som lägger sig i mellan så att dörren inte går igen ordentligt. Se till så att dörren går igen så att vi inte får oönskat besök.
Vi har fått en ny förvaltare på Nabo tilldelat oss, vi välkomnar Mohammed och här hittar ni kontaktuppgifter till honom. Det är ju främst ni som renoverar som har direktkontakt med förvaltaren, så kom ihåg att det är Mohammed ni ska kontakta och inte Karima när det är dags för besiktning.
I och med nya portar i vår, har frågan om dörrautomatik undersökts. Det finns stöd att få, genom att ansöka om bostadsanpassning hos Stockholm Stad. I dagsläget har vi ingen aktiv dörrautomation i gång i fastigheten, men om behov finns, så får enskild individ ansöka om just bostadsanpassning.
Som vi har informerat om i tidigare uppdatering (kan läsas i sin helhet genom att klicka här) ska vi och HSB Fransmannen konvertera den vänstra hushållsavfallsnedkastet till matavfall. Ett av kraven i denna uppdatering är att kassunen ska ha ett lås, detta har installerats idag. Det är ett vanligt vridlås så ingen extra nyckel behövs. Tillsvidare kommer det vänstra nedkastet att användas som vanligt hushållsavfall, tills dess att vi kommer ut med ny information.
Styrelsen har nu satt upp en lapp på den vänstra kassunen som beskriver vad detta meddelande säger. Med det sagt, har inte gaffa den kända egenskapen att fästa så bra i minusgrader, så om ni ser att lappen har släppt eller är påväg att släppa, så får ni gärna ta bort den och slänga den, så den inte blåser iväg och skräpar.
Vi kan nu berätta att det kommer att bli nya ytterportar på Elias lönnrots väg 13–29, enligt vår underhållsplan. Styrelsen har under hösten tagit in offerter från olika entreprenörer, både gällande renovering av befintliga dörrar och nya dörrar. Processen har lett fram till att det bästa alternativet för oss är nya portar i massiv ek enligt originalutförandet, det vill säga, så som portarna ser ut idag, fast med glas både upp- och nedtill. Några av förbättringarna som nya portar innebär är: ett bättre U-värde som ger mindre energiförluster, utåtgående dörrar som är bättre ur ett utrymningsperspektiv, och portarna kommer också att utrustas med elektroniska låssystem. Entreprenören som har fått uppdraget är Entredo och arbetet kommer att påbörjas till våren. Mer information kommer senare.
Vi har tidigare skrivit om en underkänd OVK och att dessa skulle vara åtgärdade och ombesiktade i november. Detta är ännu inte genomfört och det beror på att Nabo (projektledare i ärendet) inte har hittat tillgängliga entreprenörer som har kunnat åta sig ärendet, tills nu. Entreprenören Franska Bukten kommer under våren (datum ej ännu fastställt) att åtgärda de punkter som besiktningsprotokollet påvisade för att fastigheten ska få en godkänd OVK. Vi kommer att fortsätta uppdatera er när vi vet mer.
Den tänkta elrenoveringen som skulle ha genomförts i år enligt underhållsplanen kommer tyvärr inte att ske under dessa få veckor som är kvar på detta år som ni kanske har förstått. Nabo har fått i uppdrag att hitta entreprenörer för att genomföra arbetet. Status nu är att Nabo har skickat ut uppdragsbeskrivning, varpå alla tillfrågade har bett om längre tid för att kunna återkomma med offert.
Till sist vill vi i styrelsen önska en riktig God Jul och Gott Nytt År
Lördag den 13 november är det dags för höststädning! Mellan klockan 10-13 hjälps vi åt att göra höstfint på tomten. Styrelsen kommer att bjuda på grillat och annat gott. Om vädret kräver, har vi ett tält som vi ställer upp.
Container kommer att finnas och vara tillgänglig under dagen. Kom ihåg att man inte får slänga farligt avfall, då får vi böter.
Hoppas att många kan komma, gamla som nya medlemmar.
Tidigare i månaden annonserade vi om att ena sopnedkastet skulle byggas om till matavfall. Vi stängde även av detta nedkast för denna ombyggnation. Entreprenören försenade därefter ingreppet och det kommer ske senare istället. Vi uppdaterar när vi vet mer.
Inbrottsskydd i form av galler till fönsterna till tvättstugan är på gång.
Uppdatering 2021-10-07: Entreprenören iRec hade beställt fel delar. Avstängningen är således lyft tillsvidare.
Vår brf kommer att börja med matavfallshantering och det betyder att vi medlemmar kommer börja separera matavfall från övriga hushållsavfall. Den vänstra av våra två avfallskassuner (sopnedkast) kommer att byggas om till matavfallbehållare: lakvattenavskiljare och ett vredlås kommer att installeras. Vi etablerar detta för klimatnyttan och för att det blir krav för matavfallshanteringssystem 1 januari 2023.
Ni kanske undrar varför ett vredlås kommer att installeras? Som användare finns det regler om att man måste göra ’ett aktivt val’ (läs: låsa upp ett lås) när man har hantering för både matavfall och hushållsavfall. Då vi delar detta avfallssystem med hsb. Fransmannen på andra sidan gatan har det varit svårt att hitta en gemensam nyckellösning – därav kringgår vi detta med ett enkelt vredlås så att vi och dom slipper addera en extra nyckel på nyckelknippan.
Ombyggnationen kommer att ske på måndag den 11 oktober, men den vänstra behållaren kommer att stängas av redan imorgon kväll, då det är lite oklart om tömning är på torsdag eller fredag – för att ge entreprenören en tom kassun att jobba med. Så vänligen bryt inte tejpen som kommer sättas dit av styrelsen.
Systemet/tjänsten kring matavfall kommer inte att börja gälla redan på måndag, utan om 4–6 veckor (vi reserverar oss för ändringar av tidsintervallet) då Stockholm Vatten och Avfall har fått in den nya rutinen i deras system. Den vänstra behållaren kan således användas som vanligt, trots att det kommer vara en etikett som säger matavfall, tills det att vi informerar er om annat.
Styrelsens ambition är att ställa upp en hylla utanför tvättstugan där ni kan hämta matavfallspåsar. Mer om det när det börjar närma sig.
Trevlig kväll,
Styrelsen
Kort påminnelse om att stamspolningen påbörjas på måndag och håller på hela veckan. Ni ska ha fått information i era brevlådor om detta. Kom ihåg att lägga nyckeln i cylindern om ni inte är hemma.
Det nya cykelförrådet vid gaveln är etablerat och kan nu börja användas. Det finns åtta bågar á sexton platser och tio väggmonterade ställ för vertikal förvaring. Ni som vet med er att ni inte använder cykeln frekvent och inte har svårigheter att placera cykeln i de vertikala ställen ombeds använda dessa. I skrivande stund står det kvar några prylar från renoveringen som ska slängas, detta kommer ske i samband med höststädningen (datum ej fastställt).
Det finns en stor hylla i det nya cykelrummet ämnat för hopvikta barnvagnar och pulkor, alltså ska inte barnvagnar ta plats för cyklar i rummet.
För tillfället är det gamla cykelstället i rummet utanför kvar. Vi tänkte avvakta lite och se hur allt ter sig, men att vi helst ser att ni använder det nya rummet och att det gamla främst är till för barnvagnar och rullatorer.
Cyklarna utanför utrymmet vid tvättstugan ser vi gärna att dessa flyttas till det nya cykelrummet, men att barnvagnar och rullatorer kan stå där.
Meddelande från valberedningen:
Valberedningen behöver nya medlemmar.
Var och en får gärna ta sig en funderare på om den kan tänka sig att ta sig an uppdraget. Vis av erfarenhet skulle jag rekommendera att valberedningen består av tre personer. Jag har inte möjlighet att sitta kvar men är mån om att göra en bra överlämning.
Valberedningen har i dagsläget inget arvode men det är givetvis något som föreningen kan fatta nytt beslut om.
Det är föreningen, inte styrelsen, som utser valberedning. Vi kommer att behöva kalla till extra föreningsstämma för val av medlemmar till valberedningen samt eventuellt arvode. Gärna nu i höst, kanske i samband med höststädningen? Den som känner sig manad får gärna dra i detta.
Läs mer om valberedningens funktion på hemsidan
https://brfbottnakarlen1.se/valberedningen/
/Karin
Inventering av förråden samt knyta dessa till respektive lägenhet har genomförts. Om ni nu loggar in på Nabo kommer ni att se ert förrådsnummer i ’Din lägenhet/lokal’. Det kommer att stå en nummerkombination som ska vara densamma som det står på er förrådsdörr, gäller för både golvförrådet (stora förrådet) och hyllförrådet (matförrådet). Detta gäller för originallägenheterna (lgh. 1–54), men ett ärende är lagt hos Nabo om att registrera förråden för lägenheterna 901–906 med samma benämning som lägenheterna (901–906).
För styrelsens kännedom som har framkommit genom enkäten, så är det två hyllförråd (matförråd) som är ockuperad av obehörig. Det gäller hyllförråd 475 och 482. I och med denna publicering ger vi tidsintervallen fyra veckor att avlägsna sig och om så inte skett kommer hänglåset klippas och återgå till rättmätiga förrådshavare. Bifogat i detta inlägg finns hela listan på vilka lägenheter som hör ihop med respektive lägenhet.
lägenhetsnr-tidigareobjektnr-förrådsnr-2
För allmän kännedom har vi tyvärr haft inbrott i källaren där dels två förråd brutits upp och en barnvagn stulits. Av spår verkar de tagit sig in genom fönstren till tvättstugan två separata tillfällen. Vid varje tillfälle har de även pillat in papper/snus i dörrlåset vilket gjort att dörren förblivit olåst.
De som verkar berörda har blivit informerade men vi uppmanar alla att kontrollera deras förråd då en av källarförrådens lås blivit utbytt och således svårt att upptäcka.
Saknar du något gör gärna egen polisanmälan och kontakta ditt försäkringsbolag.
Styrelsen kommer kontakta bostadrättsföreningens försäkringsbolag och se vad de kan göra.
Vidare kommer styrelsen att undersöka möjligheter att säkra upp fönstren i tvättstugan med bättre lås alternativt galler likt med styrelserummet.
Tillsvidare uppmanar vi alla att kontrollera eget förråd, barnvagnar, cyklar mm samt vara uppmärksam på om det ligger saker i låsen på våra ytterdörrar. Och slutligen hjälps vi åt med att stänga tvättstugefönstrena när vi inte är där för att undvika vidare inbrott.
” En hel del lägenheter har renoverat och istället installerat direkta köksfläktar som har mycket starkare motorkraft samt att de inte är injusterbart med ett grundflöde, de bygger helt enkelt inte på samma princip. Det är därför viktigt att dessa åtgärdas snarast. Då dessa fläktar även är så pass starka att de kommer störa ut den tryckstyrning som finns för de centrala frånluftsfläktarna.”
Det finns alltså ett antal lägenheter som har fått anmärkningar orsakat av bland annat ovanstående utdrag. Nabo kommer att kontakta berörda om åtgärder för att komma tillrätta med de underkända punkterna i god tid innan ombesiktning. Nabo kommer också hjälpa föreningen att åtgärda de underkända punkterna som faller under föreningens ansvar. Ombesiktning måste ske senast 2021-11-06.
Bifogat i detta meddelande finner ni protokollet för vår årsstämma som ägde rum 2021-05-18, protokollet är också lagrat under fliken dokument. Förra veckan konstituerades styrelsen för perioden 21/22 och arbetet med föreningen fortskrider.
Undertyp: Fjärrvärme
Starttid: 2021-05-27 21:00
Planerad sluttid: 2021-05-28 05:00
Orsak: Vi behöver göra ett underhållsarbete för att laga en läckande ledning
Beskrivning: Reparation av läckande fjärrvärmeledning
Avbrotts-ID: 8556
Viktig information avseende planerat arbete på fjärrvärmenätet i : Blackeberg se detaljer på www.stockholmexergi.se/kundservice/pagaende-arbeten. Under avstängningen finns kallvatten tillgängligt som vanligt. Efter avstängning kan fastighetens varmvatten behöva cirkuleras i upp till 10 minuter innan det blir varmt i kranen.
Valberedningen är i full gång med att sondera terrängen inför vårens rekrytering av styrelsemedlemmar till nästa mandatperiod. Dialog har initierats med inte mindre än 24 boende. Ambitionen varje år är att lyckas med både rotation och kontinuitet av ledamöter. Rotation för att vi ska hjälpas åt över tid och för att bred delaktighet är viktig för demokratin. Kontinuitet för att underlätta övergången mellan mandatperioder. Sittande styrelse håller också på att ta fram en lathund för smidigast möjliga överlämning.
I stort sett alla tillfrågade hänvisar till redan fulltecknade kalendrar och en spaning på vår samtid är att det inte finns mycket bufferttid för att engagera sig i föreningsliv. Om vi inte lyckas hitta kandidater kommer föreningen att bli tvungen att köpa in tjänster externt vilket skulle påverka vår gemensamma ekonomi. En kompromiss vore att styrelsen, bestående av boende i huset, som avlastning köper in fler tjänster av Nabo, vår tekniska förvaltare. Valberedningen vill också uppmuntra styrelsen att delegera avgränsade uppgifter till boende. Ett exempel på hur det kan gå till har vi sett under året då några småbarnsföräldrar har tagit fram ett komplett förslag på hur lekplatsen kan rustas upp, inklusive budget och uppgifter om leverantörer.
Om du går i tankar på att ta plats i styrelsen fundera då gärna på hur ditt drömscenario skulle se ut: Vad skulle du göra för få huset att blomstra? Hur skulle samarbetet fungera för att det skulle vara attraktivt för dig?
Tveka inte att bolla dessa frågor med oss i valberedningen, en dialog är givetvis inte bindande.
Valberedningen
David Bergström
Karin Arén
valberedningen@brfbottnakarlen1.se
Styrelsen har frigjort två stycken källarlokaler (2 x 32 kvm) under port 13 och 15, ingången vid gaveln. Styrelsens förslag är att använda rum 1, alltså den närmst gaveldörren som cykelparkering, med fasta cykelställ och ta bort dörren till detta rum för att underlätta passage med cykel.
Rum 2 vill styrelsen att alla medlemmar ska vara med och tycka till om och vad vi ska göra med den lokalen. Skicka in era motioner före den 1 april, så kan vi förhoppningsvis ta ett beslut om det på årsmötet.
Den plats som cykelrummet kan frigöra vid gavelentrén och utanför tvättstugan kan således användas till barnvagnsparkering när cykelrummet är uppfört.
Nu är fönsterrenoveringen i full gång och några har till och med hunnit få tillbaka de renoverade bågarna och blivit av med väderskydden. Tumba Glas kommer att göra en slutgiltig 4-sidig fönsterputs av fönsterna för att dels tvätta bort all renoveringsdam och dels säkerställa så att inget färgstänk finns på glasen. Tumba Glas håller kontakten med er gällande detta.
Hej,
Idag kom det äntligen lite mer information om våran fönsterrenovering från Tumba Glas. Digital kopia på de fysiska är bifogat i detta infomeddelande. Då vissa kanske har lämnat sina hem på grund av covid eller jul- och nyårsfirande på annan ort.
Tumba Glas inleder fönsterrenoveringen från och med v.45 och börjar med allmänna utrymmen på denna sida av året. Det vill säga trappuppgångar och källare. Alla som har källarfönster i sitt förråd uppmanas att vara i kontakt och behjälpliga för att entreprenören ska komma åt fönstren.
Renoveringen av lägenhetsfönster inleds 2021 v.2. De tar då en trappa åt gången så detaljerat schema för detta kommer från Tumba Glas och då är det viktigt att hålla kontakten med entreprenören för åtkomst i lägenheterna.